יום שלישי, 20 באפריל 2010

מאצ'ו פיצ'ו - פסגה עתיקה - חלק א'

מאצ'ו פיצ'ו (פסגה עתיקה) התגלת בשנת 1911 ע"י הארכאולוג היירם בינגהאם למרות שקיומה היה ידוע למקומיים במשך מאות שנים ואף התגוררו בה כמה משפחות שגידלו גידולים בטרסות המפורסמות של העיר.
אני מודה שבהתחלה לא רציתי ולא הייתי מעוניין להגיע לפלא המדהים הזה, לאחר שהייתי ובקרתי קיים כעס מוזר של איך חשבתי שלא להגיע לשם ?
איך אמא וקרני שכנעו אותי להגיע לשם .. אבל יש לי הרגשה שלא משנה מה... הייתי יוצא לזה .. כמו מגנט האתר הזה.

הסיפור מתחיל ביום שבת, 7 וחצי בבוקר מתעוררים ומתארגנים לקראת בואו של המדריך שלנו ג'ימי .. בחור בן 23 שלומד תיירות ועושה עבודה די טובה.

לאחר שעלינו על הרכב והתחלנו את המסע על גלגלים עד לפסגת הר שמשם אנו נתחיל בירידה עם אופניים למשך מספר שעות בסגנון דרך המוות רק שהדרך עצמה סלולה בטוחה ומסודרת.

בדרך עם הרכב עצרנו בתצפית יפה וגם מלא מזכרות ..

ברכב היו אני, אסף ואבא שלו עמוס, יונתן ואבא שלו מיקי... עקב הזמן המועט שעמד לרשותם הרשו לעצמם לקנות מספר מזכרות על הדרך.

משם המשכנו לעיירה אחרת תחת האתר הארכיאולוגי המפורסם אויינתטמבו, עצרנו לקנות קצת אוכל וגם את בקבוק היין איתו נחגוג את יומההולדת של יונתן במאצ'ו פיצ'ו.

בדרך אל נקודת ההתחלה צפינו במאות טרסות הפזורות בצורה מושלמת על ההרים מהסיבה הפשוטה של מניעת מפולות בוץ שקורות מידי פעם בעונה הגשומה והורסות כבישים ובתים ומה לא !

לבסוף הגענו אל נקודת היעד שם נתחיל את טיול האופניים, בודקים את תקינותם ומעיפים קסדות.
לפני כן עצרנו בנקודה הגבוה ביותר בהר שם פגשנו משפחה נחמדה שגרה בקור ובגובה של מעל ל 4500 מטר !

תוכלו לראות את הלחיים של הילדים עד כמה הם אדומים .. הסיבה לכך זה מהגובה והקור, הגוף מנסה לשמור על חום הגוף בצורה זו.

ואל תשאלו אותי למה יש לו את הכובע המצחיק הזה ..

טוב אז התחלנו את הירידה עם האופניים בכיף .. הנוף מרהיב.. בהמשך עצרנו לאכול קצת והלאה, חוצים נהרות וכפרים עד שלבסוף נתקלנו בנחש נחמד שגרם לכולנו לעצור ולצלם.

המשכנו הלאה לאתר ארכיאולוגי מתקופת האינקה שם העלו קורבנות (או עשו על האש אני לא יודע).
והמשכנו עד לנקודת הסיום ובסביבות ארבע כבר היום נגמר ומחכים למיניבוס שיגיע ויאסוף אותנו לעיירה הבאה שם אנו נעביר את הלילה.

בזמן שהמתנו יצא לנו לראות קבוצה של צ'ולות קופצות על מיניבוסים של תיירים ומציעות בננות ופירות שונים.
אך הידיעה הגיע והתברר כי הדרך שבה היינו צריכים לעבור עם המיניבוס נהרסה ע"י מפולת בוץ אלה מה .. מה שג'ימי ארגן לנו היה מונית בדרך עוקפת ומפחידה במיוחד !
נסיעה של שעתיים במקום שעה בדרך הרגילה בעוד שתהום תחתינו, חוצים נהרות ומתפללים שלא יעיפו אותנו אך עברנו את זה בכיף במיוחד שהנהג היה מיומן בצורה בלתי רגילה !

בסופו של יום הגענו לעיירה שם העברנו את הלילה בהוסטל נחמד ללא מים וללא מנעולים בדלתות .. נקודה רעה אחת לסוכנות אך למרות זאת האוכל במסעדה היה בסדר גמור והיה כיף מאוד !

קמנו למחרת לבוקר אפרורי מלא בערפל של בוקר, הולכים לקראת ארוחת הבוקר שהיתה גם כן טובה למדי ..
ובגלל שהיה לנו מעט זמן מיותר לשרוף עד שהטנדר יגיע ויאסוף אותנו לנקודה שבה נתחיל את ההליכה ברגל עד לאגווה קליאנטס, העיירה למרגלות המאצ'ו פיצ'ו.
החלטנו ללכת קצת בעיירה וגם לשוק אוכל נחמד, ראינו כיצד אנשי העיר נאספים ומתחילים לעבוד בעבודות תשתית בעיר, מי שמחזיר את העיר אלו האנשים שחיים בה, אין קבלן חיצוני ואין חברה שאחראית על כך.

היה מחזה מעניין ויפה, איך הבשר פרוס על השולחן היה פחות יפה.

עולים לבסוף על המיניבוס ונוסעים במשך שעה עד לנקודה ממנה אי אפשר להגיע עם רכב ויש צורך להמשיך ברגל.

טוב אז החלק האומנותי הגיע, CABEL CAR ככה הם קוראים לזה, לי זה נראה כמו משהו מגניב לגמרי !
בגלל ההצפה שהרסה את כל הדרכים אל המאצ'ו פיצ'ו לא היה ניתן להמשיך עם הטנדר אז המקומיים הקימו כמו סוג של אומגות על מנת לעבור לצד השני של הנהר ודרך בה המקומיים הולכים עד למאצ'ו פיצ'ו.

המתנו קצת עד שכל מיני תיירים שהיו לפנינו יעברו לצד השני וגם מספר מקומיים עם אספקה לעסקים שלהם, מה שעושים זה פשוט עולים לכלוב הקטן עד שמגיעים כמעט לקצה ואז מושכים בכל הכח את החבל עד שמגיעים לקצה .. קל זה לא היה אבל כיף זה היה ועוד איך !

ותכירו זה ג'ימי .. מדריך מעולה שעזר לנו בכל מה שצריך ודאג להכל.

ומתחילים ללכת, נתקלים במרבה רגליים מגניב וממשיכים עד שצפינו לדעתי בפלא טבע אמיתי ומדהים שלא זוכה להכרה יותר מידי גדולה .. מעולם לא ראיתי או שמעתי על תופעה מדהימה שכזו בגודל כזה.

מפל שלהם ועצום יוצא מתוך ההר ככה איך שהוא, ניתן לראות מנהרה גדולה שמתוכה כמויות המים האדירות האלו יוצאים .. כמו מעיין עצום, בעייני זה היה פלא מרהיב ולא יאמן, המערה מעולם לא נחקרה בגלל עצם הכניסה אליה.

צפינו גם כן בדרך בחלק ממפולות הבוץ שהרסו את הכביש, מה שכולכם שמעתם בחדשות.
אפשר לראות בתמונה מטה כיצד חלקת אדמה עם צמחיה פשוט החליקה למטה וחסמה את הכביש.

בהמשך ראינו עוד מפל מסוגו של המפל הקודם שיוצא פשוט מאמצע ההר, מדהים !

עוברים גשר עץ ומספר מקומיים שמנסים למכור מצרכים שונים.

עד שלבסוף הגענו לתחתית של צוק מדהים ביופי ובצמחיה הצומחת עליו, מצאתי את עצמי מאחורי הקבוצה במרחק של כמעט 100 מטרים פשוט מביט במשך מספר דקות על הצוק המדהים, הצבעים והצמחיה היו בשילוב מושלם לחלוטין !

צריך להיות מול זה בשביל להבין עד כמה זה יפיפה, נכנס לקטגורית הצוקים היפים ביותר שראיתי ובהמשך עוד כמה יכנסו גם כן.

עוד מספר בתים שנפלו כתוצאה מההצפה המטורפת שהיתה בעונה הגשומה.

לבסוף הגענו אל תחילת מסלית הרכבת המפורסמת של המאצ'ו פיצ'ו, הלכנו עליה במשך מספר דקות עד למסעדה מקומית שם אכלנו צהריים.

אין מה להגיד האוכל מעולה.

וממשיכים הלאה בדרך מדהימה בין ירוק מדהים ומעורר קנאה, מסילת הרכבת הזו עוברת בדרך פשוט מדהימה, צופים בקטעים של הנהר שזורם בצורה מטורפת לגמרי, כמויות אדירות של מים בעוצמה מדהימה ומהפנטת.
הזרימה הדהימה אותי כמו מפלי האיגווסו בארגנטינה.

לאחר מספר שעות הליכה לבסוף יכולנו לראות כבר את מאצ'ו פיצ'ו מלמטה, מדהים היכן הוא ממוקם !

בתמונה הבאה תוכלו לראות את הצוק ששייך להר עליו מאצ'ו פיצ'ו נמצא, הצוק הזה כל כך יפה עד שנראה כמו אבסטרקט, נכנס גם הוא לקטגורית הצוקים היפים ביותר !

ולבסוף העיירה המפורסמת עליה גם שמענו בחדשות לא מזמן "אגווה קליאנטס", העיירה נפגעה קשות מההצפה האחרונה, חלק מהכביש הראשי נפל אל הנהר ואיתו גם בניין שלם.
שם כבר יכולנו לראות את הכביש מתוקן וגם מבנה חדש צץ לו אט אט, הפרואנים עובדים מאוד מאוד קשה לכל אורך הדרך בה עברנו על מנת לתקן ולהחזיר את החיים לשגרה.

נכנסים להוסטל שמאוד אהבתי, נקי ומסודר .. מרכזי ויש בו מקלחת עם זרם מים חזק ומים חמים.
בערב יצאנו אל המעיינות החמים שמעל לעיר שם העברנו שעה וחצי עם בירה קרה כשאתה בתוך מים חמים חמים, היה ערב פשוט מעולה !

לאחר מכן המשכנו בחזרה למקלחת זריזה וארוחת ערב במסעדה מקומית עם אוכל מעולה וטעים (נראה כאילו כל הטיול הזה אכלתי אוכל שהיה לי כל כך טעים .. תאמת זה נכון .. תביאו מה יש).

מחר אנחנו קמים ב 4 בבוקר ומתחילים את הטיפוס הארוך עם מאות מדרגות המובילות אל המאצ'ו פיצ'ו (מה לא עושים בשביל לחסוך 7 דולר על אוטובוס של 5 דקות .. ) אחלה התעמלות בוקר.