יום רביעי, 31 במרץ 2010

לה פז - שק צ'ולות אחד גדול

בעודנו ממתינים לנסיעת הלילה שלנו לכיוון לה פז ,מסתובבים באיוני בין רחובות וחתוליות .. קצת אינטרנט ומכינים את הבטן לנסיעה קופצנית במיוחד ...

עולים לאוטובוס ,זאת הולכת להיות חתיכת נסיעה .. המשענת גב שלי לא ננעלת ,כל קפיצה קטנה אני מתנדנד מעלה מטה ,לידי יושב אלון .. ולידו יושב על כיסא שצץ משום מקום בוליביאני גדול במיוחד שלא מפסיק להירדם עליו .. כן חווית הנסיעה הבוליביאנית .. לבסוף ,לאחר נסיעה ארוכה וקשה הגענו לפנות בוקר ללה פז .. שמענו כל כך הרבה עליה ,על הסכנות ,הקניות והטרוף שהולך שם.

בהחלטה מהירה לאחר לקיחת התיקים שלנו החלטנו לקחת מונית למרכז אל ההוסטל הישראלי המפורסם "הלובו" ,במידה ולא נאהב את מה שקורה שם יש בסביבה מספר הוסטלים שאולי יתאימו לנו.
הגענו ודווקא היינו מרוצים ,אני ואלון בחדר פרטי וזול במיוחד ואסף והילה בחדר משותף כי זה מה שהיה פנוי בשביל 4 אנשים.

אנו מתחילים להסתובב באזור ולהכיר אותו מעט ,כמה שווקים .. הכל שוק אחד גדול ,לא מפסיקים להבחין בכל מיני מוצרים שונים ומשונים.

על פי מה שהבנתי הבוליביאנים מאמינים שלקבור עוברים של למה מתחת לפתח הבית מביא מזל טוב .. שיהיה.

האוכל לבנתיים בבוליביה די טוב ,טעים מאוד וממש זול !
אך לצערי מאז שהגענו ללה פז כולם רק מתחילים לקבל שילשולים ,מתקררים וסובלים מהזיהום הקשה שקיים בעיר ,בגלל המיקום של העיר בתוך עמק סגור הזיהום לא יוצא ממנה ,בבקרים מאוד קשה לנשום ... הזיהום כל כך כבד שזה מדהים .. כל מכונית מעשנת ומוציא ענני עשן שחור לאוויר ...

בלה פז הכרתי מספר חברים מאוד טובים שאיתם גם המשכתי הלאה ביחד עם אסף ,מטיילים יחד בעיר ומקבלים קצת שגרה.
הדבר הראשון שיצא לנו לעשות זה את הקניות בעיר ,השווקים הצבעוניים של לה פז לא משאירים מקום לספק ,אין מנוס מקניה של שק צ'ולות ענקי ולפוצץ אותו בכל מיני שטויות ומזכרות אך הפנינה של לה פז זה תעשיית הפליזים ומעילי העור .. מעיל עור עם מדידות עולה 150 שקל ,פליז אישי 30-40 שקל לאחד ,ישראלים מסתערים על החנויות וקונים כמה שרק אפשר ,לאמא לאבא לאח ולאחות ,לחבר ולחברה וגם לקרוב המשפחה.
כאילו איזה חורף מטורף יש לנו בארץ ,סופם של הפליזים האלו כנראה בארון.

מה שעושים זה דבר כזה ,קונים שק צ'ולות או תיק למה יפה ומתחילים להסתובב ולמלא ,הכל בזיל הזול !
לאחר קניה של מספר סריגים ומזכרות מיוחדות עשיתי את שלי ,אני ואסף גם הזמנו 2-3 פליזים והחבילה כבר קבלה צורה.

בהמשך גם החלטתי לעבוד על פרויקט קטן משלי ,בגלל הזמינות של חומרי הגלם והמחיר הנמוך שלהם החלטתי לעשות רצועה בתפירה אישית למצלמת ריפלקס מקצועית שיום יבוא ואקנה לעצמי.

השקעתי בסה"כ בכל הסיפור יומיים ,מציאת הקליפסים .. רצועת הבד הבוליביאני שהיה מאוד קשה להשיג במידה שרציתי בגלל שזה נמכר במטר על מטר ,לבסוף החייט שעשיתי אצלו את הפליזים הסכים למכור לי במידות שחפשתי אך למצוא חייט שיסכים לתפור את הבד על רצועת עור זה כבר משהו אחר .. מדלג בין חייטים שונים .. מגיע לסמטות שונות ומשונות עד שלבסוף מצאתי ,במחיר כולל של 50 שקל הצלחתי לאחר דילוגים ותחקורים של יומיים לארגן לעצמי רצועה איכותית וייחודית למצלמה.

בהמשך עשינו את עמק הירח על טרקטורונים ,עמק הירח יפיפה מהזוויות הנכונות ,הגענו לאחר נסיעה ממש כיפית לתצפית אדירה עם צוק מדהים.

קבלנו דיל מעולה לכולנו ב 80 שקל לשעתיים על טרקטורון חצי אוטומט בדרך מעולה.

לאחר מכן אני ואלון ביום ראשון שמענו על שוק עצום שנמצא חצי שעה מהמרכז במונית ,לאחר שהגענו לשם הבנו לאן הגענו ... חלק שלם מהעיר הפך לשוק אחד עצום ! לא נגמר ,צריך יום שלם בשביל לנסות לסקור את כולו ... ניתן לקנות הכל מהכל שום ,מחלקי מחשב שפרקו להם את הצורה ועד לחלקים שונים שנמצאו בפחים וכרגע הם מפוזרים על סמיכה ומחכים שמשהו יקנה אותם.

העוני שראינו שם היה זוועתי במיוחד ,ערמה של זבל שאותה חולקים הכלבים והקבצנים יחד.

בדוכנים שונים מוכרים משקה מוזר שאנו קוראים לו "מיץ עוברים" .. הם באמת שותים את זה !

מה לא ראינו שם ,מדוכנים שמוכרים מגסון עד לדוכן של תלאים לבגדים שבניהם גם צלבי קרס ... אלון קנה את הסמל של הרובוטריקים לרכב ,יש להם איזה שגעון עם הקטע הזה בלה פז.

מלמעלה לה פז נראת ממש כמו כבר ערבי אחד ענק ,אך יש לה את היופי שלה .. המיקום שלה על גבי ההרים והעמק יוצרים נוף מרהיב.

לאחר מחשבה אם להישאר בעיר לפסח או להמשיך הלאה עם אלון לכיוון פרו החלטתי להישאר ולהעביר את פסח עם כל החברים שפגשתי בלה פז ,נדב וסיוון הגיעו ועוד רבים שפגשתי במהלך הטיול.

בבית חב"ד הנפלא שיש בלה פז ביליתי לא מעט ,התנדבתי שם למספר ימים כעזרה להכנות הגדולות של פסח ..
מי שמנהל בגדול את בית חב"ד זהו זוג נפלא מירושלים ,ארל'ה ושר'לה ובנם שמוליק בן ה 3 חודשים.
בסה"כ בני 22-23 ,החליטו להביא ללה פז לנהל את בית חב"ד ,בית חב"ד חי מתרומות ואלו שמנהלים אותו אחראים גם לגייס כספים ולדאוג לבית חב"ד שיעבוד בצורה נכונה לספק את הצרכים של הישראלים המגיעים אליו ,ישנה מסעדה עם אוכל כשר לאלו ששומרים ,בית כנסת .. אינטרנט וכל מה שצריך מבית חם.

האווירה מדהימה והאנשים שפוגשים במקום פשוט טובים.

אנו בעבודה נמרצת להכנת מיץ הענבים לסדר פסח ,מפרידים ענבים מאשכולות.

ממינים חסה ,שוברים אגוזים ומכינים צלחות עם מצות .. וגם בהמשך פגשתי חבר טוב מהצבא שאותו לא ראיתי כבר שנתיים וחצי .. ואיפה נפגשים ?! בבית חבד באמצע לה פז בוליביה.

הסדר עבר בשלום ,נהנתי מאוד והאווירה היתה שמחה ומשוגעת ,800 ישראלים באולם ענקי וחבדניק אחד שמנסה להשתיק את כולם ,האגדה נקראה והיה פשוט מעולה.

בלה פז ישנו גם קולנוע שלא מביש כלל את מה שיש בארץ ,מה שכן שם ראינו פשוט חנויות שנועלות הכל ,אפילו שמפו !

כשהחבילה כבר מוכנה לשליחה לארץ ,לוקח מונית זריזה לדואר המרכזי ומגלה תור יפה של ישראלים עם חבילות ענקיות ,אפילו העובדים שם כבר יודעים עברית ,פשוט שמים את כל לה פז בשק צ'ולות אחד גדול ושולחים הביתה.

החבילה שלי שקלה 14 קילו ,חלק מזה מדברים שקניתי בלה פז וחלק מדברים שאגרתי במהלך הטיול ואני מעדיף להחזיר אותם לארץ .

באחד מהימים החלטנו לעלות לתצפית נוספת על העיר מלמעלה שמסומנת על מפת התיירים ,לבסוף הסתבר לנו שזהו פארק שעשועים קטן בתשלום אך יש בו גם תצפית נחמדה על העיר ... כמה שטויות הלכו שם אני לא יכול לתאר אפילו ,מה שמייחד את הביקור שם זה גילוי של 2 שימשיות של מי עדן ! כן כן שימשיה שיש בארץ של מי עדן .. איך לכל הרוחות זה הגיע לכאן לא הצלחנו להבין ..

בחזור עוברים בעוד חנות פליזים .. רק תבחרו יש הרבה מוכנים ,40 שקל.

בהמשך אני ואלון החלטנו לעשות את דרך המוות ביחד בגלל ששאר החבר'ה פשוט לא הרגישו טוב ,שניים מהם מתאוששים לאחר שקבלו סלמונלה .. חלק עם שיעולים קשים ושילשולים ,למזלי לא קבלתי כלום בגלל שהקיבה שלי כנראה קצת יותר חזקה מהשאר.

סגרנו עם סוכנות שליד ההוסטל על יום שלם של חוויה מטורפת לגמרי על אופניים.
יצאנו ב 7 וחצי בבוקר עם וואן לכיוון דרך המוות ,מתחילים בנסיעה על כביש מסודר בירידה מדהימה עם נוףעוצר נשימה !

תמונות בדרך לא יכולתי לצלם אך היה צלם בקבוצה שצלם אותנו והדיסק כבר בדרך הביתה ,הדרך היתה קשה אבל לא כל כך בעייתית ומפחידה כמו שחשבתי ,הנוף פשוט מדהים .. עצרתי מספר פעמים רק להביט מטה ,תהום שלא נגמר ,ירוק אין סופי והרים עצומים ... במקום לשמוע על יופיה של הדרך שומעים על ישראלים שרק שוברים ידים שם בגלל טמטום יתר ,מי שיודע לרכב על אופניים לא יקרה לו כלום ,מי שרוצה לעשות שטויות ולעקוף .. להרים גלגל באמצע דרך שכזו כבר ידוע מראש מה יקרה ...

לבסוף הדרך נגמרה עם חוויה פשוט אדירה !

צופים על הדרך החדשה שעוקפת על דרך המוות ,מנהרות גשרים וחציבות מטורפות.
שמים את האופניים על הוואן וממשיכים לבית מלון נחמד בעיר בה סיימנו לאכול צהריים ולהתקלח ,משם חזרנו ללה פז בנסיעה של 3 שעות בדרך החדשה שנפתחה רק לא מזמן.

בלה פז גם עשיתי את טרק הצ'ורו המפורסם שלו אקדיש חלק נפרד בבלוג ,אך בגדול הייתי כשבועיים בלה פז .. כמה שנהנתי שם לא יכול לתאר ,המועדון עם הסנוקר שמעל להוסטל סיפק לנו אחלה של ערבים ,האנשים והאווירה במרכז.
בהחלט מקום נחמד מאוד להעביר בו קצת זמן בכיף ,מי שמגיע ללה פז או ששונא אותה או שמתאהב בה.

מלה פז כבר המשכנו הלאה לכיוון קופה קבאנה ,שם נשוט לאי השמש המפורסם בו יש עתיקות ושבילים מתקופת האינקה.

את כל מה שעברתי בלה פז כמובן שלא אכתוב כי זה לא נגמר אך אלו מקבץ חוויות קטן שעלו במוחי והיה שווה לכתוב עליהם ...

1. אורקלה קראתי את הבלוג ב5 לפנות בוקר כי לא נרדמתי ומאד נהנתי כרגיל מכל הספורים המשך להנות ולכתוב אוהבת אמא