יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

פיץ רוי - כמה גרניט !

לאחר מסע הטרמפים בקרטרה היעד הבא שלנו ע"פ המסלול הידוע "אל צ'לטן" ,דרך אל צ'לטן ניתן לצאת לטרק המפורסם "פיץ רוי" ,השמורה בה מתבצע הטרק נמצא בשטח השייך גם לארגנטינה וגם לצ'ילה.

בדרכנו לעירת הגבול הקרובה ביותר אחרי מעבר הגבול לארגנטינה מצ'ילה צ'יקו בעוד כולנו מאושרים לחזור לאוכל הנפלא של ארגנטינה ולאיכות חיים טיפה יותר גבוהה.
לאחר נסיעה של שעה כולל מעבר הגבול הגענו ללוס אנטיגוס ומשם הצלחנו לתפוס ראשונים את 4 המקומות האחרונים באוטובוס ישירות לאל צ'לטן ,אני ,אסף ,אור ואלעד .. בעודנו ממתינים לאוטובוס לנסיעת לילה ארוכה של כ 12 שעות ,אנו מסתובבים בעיר ומרביצים ארוחת אמפנדות והרבה הרבה גלידה !!

טוב השעה הגיע ואנו יוצאים לדרך ,כרגיל המצלמה בחוץ בכוננות למקרה של הזדמנות לתפוס תמונה טובה !
את הדרך העברתי ליד משהי מאוד מאוד נחמדה מספרד שהחליטה לנצל את חופשת מהעבודה ולצאת לטייל בדרום אמריקה סולו סולו ,לבד לבד ..  במהלך הנסיעה דברנו המון ועוד היא יוצרת צמידים שונים ובצורות שונות ומוכרת אותם באוטובוס תמורת כמה פרוטות ,אני כמובן הייתי המשווק איך לא ? קבלתי צמיד בחינם למרות שהרגשתי צורך לזרוק 2 פסו ... הבחורה הרוויחה את הקפה של הבוקר לאחר הנסיעה זה כן.

לאחר מספר שעות של נסיעה עצרנו עצירה באמצע שום מקום במדבר בזמן שקיעה עוצרת נשימה ,תנו לתמונות לדבר.





בעצירה קבוצת ישראלים נצלה הזדמנות להדליק נרות חנוכה ,בהנחה שכל האוטובוס כמעט ישראלים אז היתה אספה יפה מאוד סביב הנרות ... חשוב חשוב.




לפתע משום מקום ילדה קטנה באופניים ואיתה כלב יפיפה מאחור .. איזה קטע.



והלאה .. נסיעה ארוכה לפנינו ,במהלך הלילה בקושי ישנו .. כל האוטובוס במסיבה אחת גדולה ,כולם מדברים עם כולם ... עוזר הנהג לומד עברית וכל אחד זורק לו מילה אחרת ,עוזר לעסק לא ?

סוף סוף לאחר נסיעה ארוכה ארוכה בדרך לא סלולה ומעצבנת הגענו לאל צ'לטן ,עירה קטנה ויפה .. מקומים לא תראו ברחובותיה ,רק ורק ורק תיירים מכל העולם .. הבתים רק ליופי.
יורדים זריז ובהמלצה של אור הגענו להוסטל יפיפה וזול ובו התמקמנו למשך השהות שלנו בעירה ...




באותו היום החלטנו ללכת למרכז המידע שנמצא לא רחוק ולהתחיל להתכון לקראת הטרק שמשכו יומיים בפארק ,מרכז המידע היה מקצועי וגדול ... קבלנו מפות ואפשרויות טיול בפארק .. התחזית היתה מאוד לא מעודדת והיה צפוי לימים לא טובים בכלל ,לקחנו בחשבון שנשאר בעירה מספר ימים עד שהמזג אוויר ירגע ,אולי יהיה לנו מזל והכל ישתנה ... כבר למדנו יפה מאוד כי התחזיות בפטגוניה לא שוות הרבה בכלל !

למקרה שמזג האוויר מחר יהיה טוב ולא כפי שהתחזיות אומרות הלכנו וקנינו את כל האוכל שאנו זקוקים למהלך הטרק ובחזרה להוסטל ללילה של שינה טובה לאחר יומיים לא קלים.
למחרת בבוקר בעודי קם ראשון .. ישר יוצא ללובי הקטן בקומה השניה ומסתכל דרך החלון פעור פה ,היופי שנגלה בפניי היה פשוט מדהים.




השמים נקיים מעננים ,שמיים כחולים כל כך ועמודי הגרניט מופיעים במלוא הדרם !
כמה תמונות מהירות לפי שהמזג אוויר ישתנה ויגיעו עננים שיהרסו הכל ואני רץ "לספר לחבר'ה" ... מתעוררים ויוצאים ארבעתינו שמחים לקראת הפיץ רוי.




לצערנו רוחות חזקות התחילו ובגלל שקבלנו הכשרת חזאים במהלך הקרטרה מהמקומיים זה אומר כבר שהעננים הולכים להגיע ומהר מצדו השני של רצועת האנדים הישר מהאוקיינוס הפסיפי.

התחלנו בטיפוס איטי עד אשר הגענו לתצפית מרהיבה על העמק רחב הידים שפארק.



במהלך ההליכה ניתן היה לצפות במספר רב של פרפרים שונים שרק מחכים שיצלמו אותם ,מספר הציפורים הרחב והצמחיה הרבה.




לאחר מכן בהליכה של כשעה הגענו לאגם יפיפה שממנו ניתן לראות גם את עמודי הגרניט המפורסמים ,באגם אכלנו ארוחת צהריים והמשכנו הלאה לכיוון הקמפינג שלמרגלות הפיץ רוי (עמודי הגרניט העצומים).





חצי שעה לפני ההגעה לקמפינג עברנו נחל שפשוט הדהים אותנו עד כמה המים בו היו צלולים ... ישנם אזורים בנחל שהמים כמעט עומדים וכאילו אין מים ! ניתן לראות רק אבנים מרב שהם היו צלולים.



זהו הגענו לקמפינג לאחר 4 שעות הליכה לא קשות במיוחד ,כמובן .. שלט בעברית איך לא ?




הקמפינג היה בתוך היער בין העצים אוהלים רבים ,כל אתרי הקמפינג באזור פטוגוניה הינם בתוך יערות בשל העדר הרוחות הנחסמות על ידי העצים ... שקט.
הקמת האוהל בזריזות וזריקת התרמילים פנימה במטרה ללכת לטיול צד קטן לכיוון קרחון הנמצא לא רחוק.




עוברים פיצול ומתחילים להנות מנוף מרהיב בעוד השמש מתחילה לרדת ויוצרת תנאי תאורה חדשים שגורמים לנוף להראות יפה בהרבה לדעתי ,הצל מוסיף המון !




זהו הקרחון הראשון שאני בעצם רואה ... קרחון מדהים ויפיפה ,כשהגענו ברגעים של שקיעה ותנאי צילום מעולים התמונות יצאו בהתאם ,פשוט עמדנו והסתכלנו בפלא שנחשף בפנינו.





ובחזרה לאתר הקמפינג ,שם הכנו את ארוחת הערב ... אורז עם פירות מיובשים איך לא ?!
השקיעה גרמה לירידה בלחץ בגבהים ולכן העננים קיבלו צורה מדהימה לחלוטין ,אומנות שמימית.




לפני שהולכים לישון לקראת השקמה בשלוש וחצי בבוקר לזריחה מדליקים נר אחרון של חנוכה ולילה טוב.




כולנו קמנו יחד בשלוש וחצי לקראת טיפוס של 45 דקות לתצפית יפה על עמודי הגרנית העצומים ! קבוצה אחת יצא מוקדם יותר והקבוצה השניה שלנו יצאה טיפה יותר מאוחר .. לצערנו בגלל החושך פנינו בשביל לא נכון שעוקף את התצפית ולא הגענו לנקודה אליה רצינו להגיע .. 6 חבר'ה מתברברים בלילה ואנו עוד חושבים על איך אנחנו מפספסים  את זריחה ! ... כנראה שהכל לטובה ,כל השמים מלאים עננים ואפילו את ההתחלה של עמודי הקרניט לא רואים .. עלינו על אבן גדולה באמצע הדרך חזרה ונהנו קצת מהזריחה באופק ,השמים נצבעו בוורד יפיפה ,אולי המזל יאיר לנו פנים בטורסים ,עמודי גרניט עצומים בצד הצי'ליאני.




חזרנו לישון למשך שעתיים ,קמים ואוכלים קצת קרקרים עם ריבת חלב ויוצאים לדרך אני ואסף ועוד מספר חבר'ה שאליהם הצטרפנו ליום השני ,אור ואלעד איתם יצאנו ביום הראשון נשארו לישון ... עצלנות בוקר חזקה במיוחד.

במהלך הדרך עברנו ליד שני אגמים מאוד יפים ומיוחדים ,שימו לב בתמונה הבאה כיצד רצועת אדמה החוצה אותם לשנים גרמה להם להיות בגבהים שונים למרות שהם מאוד מאוד קרובים אחד לשני ,מחזה מוזר.
כמובן איך שלא רסיסי מים שהגיעו משום מקום בעוד שמש זורחת וקבלנו קשת בענן בדיוק מעל אחד האגמים בצורה מושלמת ,אומנם הקשת היתה חלשה אבל מאוד מאוד יפה.




עצירה קטנה בדרך יפיפיה בין עצים וקרחות יער.






אחרי הליכה של מספר שעות הגענו לתצפית מרהיבה לכיוון הר הנקרא "סירו טורה" צורתו מיוחד מאוד וישנו טרק מודרך בו מתפסים עליו עד לפסגה בעזרת דוקרנים וציוד לטיפוס על קרח.



בעודי מרגיש בר מזל גדול שהצלחתי לראות גם את הפיץ רוי וגם את סירו טורה בצורה כמעט מושלמת בעוד הרב המוחלט לא זוכה לראות אותם בצורה אותה ראינו ,אנו ממשיכים בעליות וירידות לקראת תצפית על קרחון ולגונה שנוצרה בעקבותיו במרחק של 3 שעות הליכה נוספות ... הדרך יפה ונחל גדול לאורכה.

לקראת הגעתינו לתצפית החלו רוחות מטורפות לחלוטין שפשוט גרמו לנו לעצור מספר פעמים ולתפוס מחסה ,אבנים קטנים פשוט עפו באוויר והיינו צריכים פשוט להמשיך ללכת עד שהגענו לתצפית ,היה מדהים לראות סוללת אבנים וחול ענקית כאילו שופל עצום הגיע ויצר את זה ,ממש נראה כאילו זה לגונה שנוצרה ע"י סוללת אדמה מלאכותית ... את שם התופעה אני לא זוכר אבל ע"פ מה שנאמר לי זה קרה בעקבות התקדמות הקרחון שהיה לפני שנים רבות ודחף הלאה את האדמה כל פעם עד שהסוללה העצומה נוצרה ובהמשך הקרחון נמס ונוצרה לגונה ,מי שלא מכיר את התופעה יכול להגיע למקום ופשוט לא להבין איפה הוא ומול מה הוא עומד ,מלוא עוצמת הטבע.





תוך כדי הרוח המטורפת שקיימת בתצפית מגיע ציפור יפיפיה ונהנת מהרוח ,היא הגיע ממש למרחק של מטרים ספורים מאיתנו כמעט בגובה העיינים והיה מאוד קשה לצלם אותה בגלל הרוח ,פחדתי שאבן תתעופף והלכה העדשה .
מה שכן תמונת רוח היתה חייבת להעשות ,הרוח פשוט החזיקה אותי בעודי בזווית של כמעט 70 – 60 מעלות מהקרקע !





לאחר התמקמות מהירה במחסה אבנים שהוקם בתצפית עקב תדירות הרוחות ,אכלנו את ארוחת הצהריים ובדיוק לפני שבאנו לצאת למרבה הפתעתינו הגמורה הגיעה משפחה נחמדה מישראל ,האב לוקח תינוק על הגב עם מנסע מיוחד ולידו ביתו הקטנה ואישתו ... מזה ? טיול בכרמל ?  יצאנו בהלם לראות משפחה שכזאת מטיילים במזג אוויר שכזה עם תינוק עם כל כך הרבה סכנות מסביב ... מחליפים מספר מילים איתם וממשיכים בדרכנו חזרה לסיום הטרק באל צ'לטן ,באותו היום היינו עוד צריכים לתפוס אוטובוס המשך לאל קלפאה ,"הקרחון המתנפץ".




הדרך לא היתה קצרה ,עוד 5 שעות הליכה בדרך ירוקה והררית וזהו ,סיימנו.






לסיכום ,טרק מדהים שבמידת האפשר לעשות אותו מינימום יומיים ולהנות מהפארק כמו שצריך ,הטרק לא קשה ורב ההליכה הינה מישורית עם עליות וירידות לא קשות ,העירה אל צ'לטן מקסימה עם מסעדות מצויינות ומאפים מעולים !

יאלה ליעד הבא.

תגובה 1:

  1. סימתי הרגע לקרוא את המשך ספור הטרק נשמע ונראה מדהים נהנת מכל מילה יופי אורקלה תמשיך לכתוב אתה תהנה מזה וכמובן גם אנחנו בי להשתמע אוהבת אמא

    השבמחק