יום ראשון, 16 במאי 2010

גלאפגוס - חלק א'

לפני שאתחיל לספר את הסיפור המדהים שלי על השהות בפיסת התקווה וגן העדן שיש לנו באמצע האוקיינוס הפסיפי, קצת היסטוריה ומידע כללי על גלאפגוס.

איי גלאפגוס ) בספרדית: Islas Galápagos; שם רשמי: ארכיפלגו דה קולון - ( Archipiélago de Colón הם ארכיפלג של איים געשיים שמפוזרים באוקיינוס השקט מסביב לקו המשווה, 972 קילומטרים מערבית לחלק היבשתי של אקוודור. האיים נמצאים בשליטתה של אקוודור, ושייכים למערכת הפארקים הלאומיים שלה. האוכלוסייה באי כוללת כ-40,000 בני אדם, רובם דוברי ספרדית.
איי גלאפגוס ידועים בזכות מגוון המינים של בעלי חיים האנדמיים שבהם, וכן בזכות מחקריו של צ'ארלס דרווין במהלך מסע המחקר השני של ספינת הצי המלכותי, הביגל, שתרמו לגיבוש תאוריית האבולוציהוהברירה הטבעי, (נלקח מויקיפדיה).

* All underwater photos by: Kris Borg-Olivier
  Thanks my friend for all the photos, it was pleasure to meeting you !

יום א' - יוצאים להגשים חלום

Day 1: Saturday
Morning:
Arrival to San Cristobal Island
Afternoon: San Cristobal: Playa Ochoa and Kicker Rock

הגענו אל שדה התעופה, חיפוש מהיר ומצאתי את הסוכן של החברה מחכה לשנינו עם כרטיסי הטיסה שלנו וכל המידע שאנו צריכים ... לקח את התרמילים ומה שנותר לנו זה לשבת ולחכות קצת לטיסה, כמובן שלנו זה היה דבר מהסרטים .. ההתרגשות כבר התחילה ולאחר בידוק בטחוני זריז עלינו אל המטוס בדרכנו לאיים הקסומים של גלאפגוס.

טיסה של שעה וחצי, שינוי שעון שעה אחת אחורה.. אנחנו 9 שעות מהשעון בארץ.
אני מסתכל מהחלון הקטן של המטוס וצופה באיים המדהימים עם החופים הלבנים ומים קריסטל שדורשים רק לקפוץ אליהם, האיים ירוקים ויפים ומשלבים גם שדות של לבה שחורה .. מחזה מרהיב שגרמו לעייני להיפתח שכמה שיותר אור ופרטים יכנסו, המחזה פשוט מדהים !

נחיתה קופצנית ואנחנו על האי סאן קריסטובל !

החוויה האמיתית מתחילה !
נכנסים לטרמינל ועוברים החתמת דרכונים עם החותמת של גלאפגוס ובידוק תיקים לראות שלא הבאנו כל מיני חומרים ומוצרים שיכולים לפגוע בסביבה, עבודת הבידוק קפדנית וחשובה ביותר לשימור גלאפגוס ועל מאזן החיים באיים.

בכניסה לטרמינל חיכו לנו הצוות של הספינה והמדריך רפאל, רק לתת את כרטיס הטיסה והם כבר יארגנו את העברת התרמילים שלנו אל החדר שלנו בספינה, לא מבינים מה הולך פה ?!#%
לאחר שכל הקבוצה סיימה את הבידוק עלינו יחד לאוטובוס בדרך ליאכטה העוגנת בנמל של סאן קריסטובל.

רפאל אוסף אותנו על המזח ומתחיל להסביר מעט על מה שהולך לבוא, אני כבר לא יכולתי שלא לשם לב לאריות הים הפזורים בכל מקום ועל הציפורים שמעלינו ולידנו, הקסם של המקום כבר חל עלינו וכולם פשוט היו מרותקים למה שקורה מסביב ... הטבע כל כך קרוב אלינו מסביבינו.

אנו עולים על הפנגה שתביא אותנו אל היאכטה על מנת לקבל את החדרים ויציאה לשנירקול ראשון, אני הייתי מאושר רק לשמוע שהפעילות הראשונה שלנו זה שנירקול !

מתקבלים בברכה ע"י צוות היאכטה עם מיץ טוב ומובילים אותנו אל החדרים.

החדרים הכניסו אותנו לשוק טוטלי, ראינו תמונות של החדר אבל לא תארנו לעצמנו עד כדי כך שזה יהיה ככה, יש מקום לזוז ויש גם ארון יפה לציוד, השירותים מרווחים ומפוארים.. אני יכול להגיד בשקט שזהו החדר והשירותים הכי טובים שהיו לי בכל הטיול שלי עד עכשיו, אני נכנס ל 8 ימים לא קשורים לשום טיול תרמילאים .. שיט תענוגות על יאכטה 5 כוכבים .. לא תארתי לעצמי שאני הולך להעביר את זמני בגלאפגוס על דבר שכזה.

לאחר כחצי שעה של התארגנות רפאל כבר כורז לנו לבוא לארוחת הצהריים שהשף של היאכטה הכין לנו .. עזבו אין תמונות מזה .. המצלמה נשארת בצד, היינו מרוכזים יותר מידי באוכל ובאנשים הטובים שהיו איתנו בספינה .. רובם בכלל עוסקים ברפואה, לא מפליא כלל, לגבי האוכל .. אין צורך להסביר, שף.

בזמן הארוחה רפאל עמד והסביר לנו בדיוק מה עומד לפנינו ורק גרם לנו להתרגש ולהיות יותר מסוקרנים, צורת הדיבור שלו, ההומור והידע עשו את העבודה כמו שלא תארתי לעצמי.

אנו יוצאים החוצה על מנת לקבל את ציוד השנירקול שלנו, זה היה הרגע בו הוצאתי מה"בויידם" של התרמיל שלי את מסכת הצלילה האופטית מהקרוס צלילה בארץ, אני המסכה הזו היתה לי בתרמיל מעל ל 6 חודשים .. היא היתה איתי בשביל ה 8 ימים של גלאפגוס, והינה הגיע זמנה !

קבלנו סנפירים איכותיים, שנורקל מעולה וחליפות צלילה במידות שלנו.

ישר לאחר מכן לאחר הפלגה של כשעה וחצי ירדנו אל הפנגות ושטנו לחוף בו נבצע את השנירקול הראשון, רפאל נתן לנו הסבר על סוגי החול שיש בגלאפגוס ובכלל בעולם .. החול עליו דרכנו כשירדנו מהפנגה היה חול אורגני, זה אומר שזהו לא החול המוכר לנו מהחופים בארץ .. זהו חול שנוצר מאכילת האלמוגים שנמצאים מתחת למים ע"י הדג המדהים "תוכינון" יש לנו אותו גם באילת, החול עצמו הינו הצואה של התוכינון .. החול הזה לא מתחמם והוא קריר למרות השמש החמה, תענוג ללכת על החול הזה... שונה מכל סוגי החול שהלכתי עליהם בברזיל ובארץ .. ועוד יותר מצחיק לחשוב שאנחנו דורכים על צואה של דג.

השנירקול הראשון היה מדהים, מה שראינו היה חתול ים יפיפה, תמנון באורך של מטר לפחות, מרין איגואנה שבדיוק עלתה לפני המים ועלתה על האבן, עשרות דגים יפיפיים !
באותו שנירקול כבר הבנתי שהמצלמה החד פעמית עם ה 27 תמונות שיש לי פשוט לא תספיק, מת למצלמה נגד מים !

לאחר השנירקול חזרנו לפנגה וישר בחזרה ליאכטה לתרגיל בטיחות שחייבים לעשות, לוקחים את החגורות הצלה מהחדרים שלנו ועולים לסיפון להסבר מה לעשות בזמן טביעה ..

בזמן התרגיל כבר התחלנו להפליג חזרה לסאן קריסטובל לקבל הספקה של מזון אך באותה הזדמנות מי שרצה יכל לרדת לחוף ולהסתובב בעיר ל45 דקות, כמובן שקפצתי על ההזדמנות רק לצלם עוד קצת ולצפות באריות הים שבחוף.

חזרנו אל היאכטה וקבלנו את התדרוך לגבי הפעילויות שלמחרת וכמובן קוקטיל פתיחה וקבלת פנים של צוות הספינה והקפטן.

היה מאוד כיף ומצחיק !
לאחר מכן קבלנו זמן חופשי, ארוחת ערב מצויינת ! ולישון, מחר אנו קמים מוקדם בשש וחצי.
עבר עלינו יום פשוט מדהים ורק מנסים להבין ולקלוט איפה אנחנו ועל איזו יאכטה מטורפת אנחנו נמצאים !
אנו לקראת הפלגה לילית של 12 שעות עד לאי הנקרא Tower (Genovesa), זהו בעצם לועה עצום של הר געש ששקע עם השנים בים וכעת הוא בית לאלפי ציפורים וניתן להיכנס עם היאכטה ולשוט בתוך הלועה עצמו, קיימים רק 3 הרי געש בעולם שניתן לשוט לתוך הלועה עצמו, אחד מהם זה כאן בגלאפגוס.

יום ב' - יום אחד בלועה הר געש

Day 2: Sunday
Morning:
Tower (Genovesa) Island: Prince Phillip's Steps (kayaking optional)
Afternoon: Tower: Darwin Bay

בבקור קמנו למשמע מוזיקה קלאסית ל 2 דקות ולאחר מכן רפאל התחיל לדבר ולהזמין אותנו לארוחת הבוקר ... ככה קמים, איפה הבוליביאנית בלה פז שתעשה לי השקמה שכזו ?!
עולים לסיפון לארוחת בוקר מפוצצת וצופים בפלא בו אנו נמצאים, אנו כרגע באמצע לועה ענק של הר געש ששקעה בים, צוק מעגלי מקיף אותנו ואלפי ציפורים עפים מעלינו ובכל מקום, זה נראה כמו גן העדן האבוד לציפורים .. לא משנה לאן אנו נסתכל אנו נראה מאות נקודות שחורות במרחק, על הג'קוזי התנחל לו Lava Gull והחל לשתות את מימיו, קפץ לאחר מכן על מעקה הסיפון ואף הצלחתי להתקרב אליו עד כדי חצי מטר ואף פחות !
ברגע זה לא האמנתי כיצד הם לא מפחדים מאיתנו, לא אכפת להם שאני עומד כל כך קרוב שאני פשוט יכול לתפוס אותה עם ידי ... המקום הזה פשוט מנותק מהמציאות שבה אנו חיים !

ישר לאחר מכן כבר הפנגות היו מוכנות ויצאנו לטיול על פני המצוקים של הר הגעש לצפות בציפורים השונים.
עלינו במספר מדרגות וכבר כמה עשרות Nazca Booby קבלו אותנו, קרובים אלינו כל כך .. נזהרים שלא לדרוך על אחד !

כבר בהליכות עצרנו מספר פעמים להסברים מרפאל, למדנו על הנסקה בוביז כיצד הם מבטאים את אהבתם לבת או בן זוג, פשוט "מרביצים אחד לשני" .. לצפות בזה היה ממש ממש משעשע, וכן יש גם סרטון.

בהמשך נתקלנו ב Red Footed Booby, מדהים כיצד הוא נאחז בענפים, זהו ציפור ים היחידה בעולם שמסוגלת לעשות זאת, היא פתחה את היכולת להאחז בענפים.

הפריגוט, גם נקרא הפירט של גלאפגוס.. אנו רואים בכל מקום, את צורת החיזור המיוחדת שלהם וכיצד הם חיים בסביבה שלהם, הם נקראים פירטים מהסיבה שהם כל הזמן רודפים אחר ציפורים לאחר שהם תופסים דגים ואז מתנפלים עליהם במלחמות אוויר עד שהדג נופל בחזרה למים והפריגט לוקח אותו.

אנו נתקלים בעוד עשרות של נסקה בוביז מקננים ועפים בכל מקום, לא משנה לאן נסתכל אנו נראה סוג אחר של ציפור, הדבר האחרון שצריך בגלאפגוס זה להתאמץ לראות בעלי חיים, כל כך שונה מהג'ונגלים.

בהמשך התמזל מזלינו ויצא לנו לראות Short-eared Owl ,זהו הינשוף היחידי בעולם שמסוגל לצוד באור יום !
זה היה פשוט מדהים לראות אותו מחזיק ציפור קטנה שתפס, לאחר מכן הוא עף איתה ונחת מאוד קרוב אלינו.

עוד מספר תמונות מהמסלול בו הלכנו, ההרגשה היתה מדהימה להלך בין כל כך הרבה ציפורים, עצם העובדה שהם לא מפחדים אפשר ממש להתקרב אליהם ולהתבונן בעיניים ובנוצות .. ההרמוניה המדהימה שנמצאת בין כל הציפורים וכיצד הם חיים יחד אחד ליד השני יוצאת מן הכלל, אני משתדל לבחור את המילים הנכונות בקפידה אך בנוגע לגלאפגוס .. המבחר שניתן להשתמש קטן מאוד, הרמוניה, קסם, אבולוציה.
זו מעבדה אחת גדולה לאבולוציה, פשוט ככה.

יכולנו לראות המוני פינצ'ים מפורסמים, הם היווה חלק גדול מאוד מגיבוש רעיון האבולוציה בזכות המקור שלהם וכיצד הוא הותאם לכל סביבה בה הם חיים.

תמונה נוספת של נסקה בובי, זו התמונה המועדפת עלי מכל התמונות שצלמתי על האי, ראו כיצד העין הצהובה מביטה מבין הנוצות הלבנות.

לצערנו אנו נאלצים לעזוב את האי ולחזור ליאכטה לארוחת הצהריים.

לאחר ארוחת הצהריים רפאל שאל את כולם אם משהו מעוניין לעשות קייאקים לאורך המצוקים ... מפתיע היה לראות שאף אחד לא היה מעוניין כי הקייאק עצמו לא הכי יציב .. טוב זה רק אני והקייאק שלי.
אז יצאתי לשיט של כשעה וחצי לאורך המצוקים המדהימים של הר הגעש, צפיתי באריות ים משחקים, שלל ציפורים שמקננים על הצוק, סרטנים שונים.

זה היה מאוד מיוחד מבחינתי, אני לבד בלי שום אדם סביבי, שט בין סלעים ונלחם בגלים שמתנפצים על המצוק, מחפש ומתבונן .. השיט רק מעצים את החוויה של המקום.

לאחר מכן חזרתי אל היאכטה ויצאנו לשנירקול לאורך המצוקים.
לקחנו את הציוד ויצאנו עם הפנגה למקום בו רפאל יודע שיש כרישי פטיש בעומק והוא ינסה לגרום להם לעלות מעלה בעזרת רעש.

איך שהגענו אל אתר השנירקול היתה עוד פנגה של סירה אחרת שאמרה שיש ג'לי פיש במים ולא כדאי להיכנס אך רפאל אפשר למי שרצה בכול זאת להיכנס למים ולקחת את הסיכון, ג'לו פיש זה כמו דוזה קטנה קטנה ויפיפה עם זנב ארוך ארוך ודק ברמה שקשה מאוד לראות אותו, צריבה שלו יכולה להיות מאוד מאוד לא נעימה.

אני ועוד מספר חברים מהקבוצה נכנסנו למים, שום ג'לי פיש לא יעצור אותנו מלשנרקל באתר החשוב הזה... התחלנו לחפש את הכרישים.. רפאל עשה קצת רעש עם הסנפירים .. כולם מרוכזים בקרקעית .. אני קצת התרחקתי מהקבוצה אך לפתע פשוט נעתקה נשמתי, לא יכולתי לזוז .. לא האמנתי למה שנמצא רק 3 מטר ממני .. לא דמיינתי שדבר כזה קיים ובגודל שכזה, זה היה Huge Manta Ray ברוחב של 4 מטר לפחות, הוא היה עצום ! לפני שהוא נעלם עוד הספקתי לצעוק לכולם להסתכל, במקרה רפאל ראה וידע להסביר לי מה זה היה אך האחרים לא הצליחו לראות, את התמונה הזו בראש שלי בהחלט לא אשכח לעולם ..
מה שכן את הצריבה המטורפת שקבלתי מג'לו פיש אני בהחלט לא אשכח  @#% אבל כן זה היה שווה את זה מכל הבחינות !

ישר לאחר מכן שטנו עם הפנגה לצד השני של הר הגעש לשנרקל קצת עם אריות ים, זה היה בהחלט כיף .. החווית שנירקול הראשונה שלנו עם אריות ים .. כמה שהם חברותיים זה היה מדהים, הסקרנות שלהם בדיוק כמו כלבים רק במים.

חזרנו אל הספינה והתארגנו לירידה לחוף.

התחלנו עם הסבר קצר של רפאל על האזור וניגשנו אל זוג Swallow-Tailed Gull, הצבע האדום שמקיף את העיינים שלהם נותן להם מראה מיוחד ויפיפה.

המשכנו הלאה וצפינו במרין איגואנה קטן מציץ מעבר לסלע, פריגט שמבצע חיזור תוך כדי ניענוע הכנפיים והשמעת קולות.

ראו כיצד רפאל משגע את ה Red Footed Booby  שמולו, בהחלט משעשע !

עצם העובדה שרפאל לקח את הקובע שלו והציפור היתה מסוגלת לעקוב אחר הקבוצה בצורה מושלמת מראה על צורת ראיה בינקיולריט, הכוונה שהם רואים בדיוק כמו בני האדם, מרחב ראיה גדול יותר.

בהמשך רפאל למד אותנו אודות קקטוס מיוחד שגדל רק על האי הזה ואין לו קוצים ! יש לו שיער שנראה כמו קוצים אך ניתן פשוט ללטף אותו, הסיבה האבולוציונית לכך מאוד פשוטה, אין לקקטוס הזה טורפים אז למה הוא צריך קוצים ? ...

המשכנו הלאה על החוף והצתלמנו עם עוד מספר אריות ים שהיו באזור וכמה גורים ששחקו להם במים.

הפריגטים לא מפסיקים להתעופף מעלינו, מביטים מעלה ורק ציפורים בין כל הכחול הזה.

המשכנו הלאה מביטים בעוד שלל ציפורי ים מסקרנים, רפאל לא מפסיק לזרוק את השמות שלהם כשכל פעם אנו נתקלים במין חדש.

הגענו גם לאגן מים קטן שנוצר תוך כדי גאות ושפל, רפאל עשה לנו הדגמה כיצד מתנהגים דגים טרטוריאלים כאשר "אבן" מושלחת לשטח שלהם ! צפו בסרטון כי אני הייתי פשוט מרותק למה שקרה שם, מדהים !
מאוחר יותר רפאל עשה לנו תדרוך על החוף מה מצפה לנו מחר, אנו צריכים להתחיל בלילה לשוט לכיוון האי איזבלה, ידעתי שאני צריך מצוא מסלול שכלל בתוכו יומיים לפחות באי הזה, וכמובן המסלול שלנו כלל את זה.

בהמשך צפינו במספר ציפורים מבצעים הזדווגות תוך כדי שהם עומדים אחד על השני, משעשע ביותר !

ויאלה בחזרה ליאכטה לארוחת ערב.

לאחר ארוחת הערב כולם יצאו החוצה לצפות בשקיעה המדהימה שהיתה לנו, ברקע מאות נקודות שחורות, מאות ציפורים באופק.

אנחנו לאחר יום מדהים, המילים הם כלום... אני רק מנסה, אך ישנם חוויות שלא ניתנות לתאור, יש לי הרגשה שזה יהיה ככה לאורך כל המסע שלנו בגלאפגוס, אנו הולכים לישון בעודנו מפליגים לכיוון איזבלה, 12 שעות נוספות של שיט.

1. אין מילים,פשוט אדיר ביותר...
    כמו שרואים בנשיונל גאוגרפיק...