יום ראשון, 16 במאי 2010

גלאפגוס - חלק ה'

יום ו' - מנסים להציל

Day 6: Thursday
Morning:
Santa Cruz (Indefatigable) Island: Highlands
Afternoon: Santa Cruz Island: Charles Darwin Research Station

אנו קמים ב 6:45 בבוקר, אוכלים את ארוחת הערב ויוצאים לכיוון מרכז המחקר על שם צ'ארלס דרווין בו מנסים להציל צבים ולבצע מחקר אודותם, בתחנה הראשונה שלנו נכנסו אל חממה בה מגדלים צמחים שונים הגדלים רק בגלפגוס, הסיבה לכך היא שהפארק מונעה מהתושבים להביא מהיבשה צמחים וזרעים שלא שייכים לגלפגוס, הפתרון הוא להקים חממה כמו זו שאנו מבקרים בה ולמכור לתושבים צמחים ושתילים מהאיים עצמם וכך למנוע יבוא של זרעים ממקור אחר.

הפארק מונע מהתושבים לבצע המון פעולות, לדוגמה הדיג בגלפגוס מורשה רק בחודשים מסויימים וגם סוגים מסויימים של דגים בלבד ! אך הוא לא רק מונע מהם, אם הוא מונע מהם הוא גם צריך לספק פתרון חלופי, בחודשים בהם הדייג אסור הפארק שוכר את כל הדייגים לבצע ניקוי ועובדות שימור מסביב לאיים השונים וכך מספק להם פרנסה, לכן אין הפרה של האיסורים שהפארק מטיל, יש פתרונות.

אנו ממשיכים הלאה אל תוך מרכז המחקר ומגיעים לשטחים תחומים בהם צבים שונים גדלים למטרות מחקר ושיקום.

אכן מראה קצת עצוב לראות אותם כלואים ככה אך זה למטרה טובה של לימוד, מחקר ושיקום, לאחר השיקום הצבים משוחררים בחזרה לטבע או לאיים מהם הם הבאו.

ישנם גם מספר איגואנות יבשה שנמצאים במחקר, כלובים קטנים שמכילים צבים קטנים בכל מני שלבים במהלך חייהם אותם הם משחררים כשהם גדלים על מנת לשקם את כמות הצבים שנפטרו בעקבות הספרדים שהביאו עיזים לאיים ואותם עיזים אכלו את העשב שהצבים אוכלים ולכן כמות הצבים בגלפגוס קטנה מאוד מאז גילוי האיים, חלק ממטרת מרכז המחקר זה לשקם ולהציל מינים שונים של צבים.

בהמשך לאחר שיצאנו ממרכז המחקר יצאנו במיניבוס קטן להרים הגבוהים של סנטה קרוז, אנו מתחילים בהליכה אל תוך היער לצפות בצמחיה השונה והאנדמית של גלפגוס, בדרך אנו רואים בור עצום שנוצר מהתמוטטות של הקרקע אל תוך האדמה בעקבות רעידות אדמה, זה דומה ללועה של הר געש אך זה ממש לא.

רפאל הסביר לנו רבות על הצמחים השונים ועל ציפורים שונים שחיים ביערות וייחודיים לגלפגוס.

בהמשך היום נסענו אל שמורה מוגנת בה חיים עשרות צבי ענק, תחילה נכנסו אל מסעדה נחמדה שם אנו נאכל את ארוחת הצהריים שלנו על מנת לחסוך בזמן ולהתחמק מגל התיירים העצום מהספינות השונות !
השף של היאכטה והמלצר הגיעו ובישלו במטבח של המסעדה.

ליד המסעדה בכניסה לשמורה יש צריך יפה ובו שיריון מגניב של צב ענק שנפטר, כל אדם פשוט יכול להיכנס פנימה כמו בית, מדליק לגמרי !

ממשיכים ללכת ונתקלים בצבי ענק מדהימים בין העצים ובעשביה מסביב, לא להאמין לאיזה גודל הם מגיעים, ילד קטן יכול לרכב עליהם בכיף.

לאחר הליכה ממושכת חזרנו אל המסעדה לארוחת צהריים טובה והמשכנו אל מנהרות הלבה שנוצרו בתופעה מעניינת מאוד, כשהר געש מתפרץ נוצרים נחלים של לבה רותחת, לאחר זמן ממושך שהלבה זורמת הקרום החיצוני מאבד טמפרטורה ומתחיל להתקשות וכך נוצרת תעלה של לבה, התפרצות אחר התפרצות נוצרים תעלות עצומות בהם הלבה זורמת והתעלות האלו לאורך עשרות קילומטרים ומתפצלות לעשרות תעלות קטנות יותר.

בהחלט תופעה מעניינת ומדהימה, התעלה בה היינו מגיע עד לים !

כשסיימנו את הסיור בתעלות הגיע הזמן לחזור לפורטו איורה, שם נקבל זמן חופשי להסתובב בעיר וקבלנו גם מספר טיפים מרפאל, חצי שעה לאחר ההגעה מומלץ להגיע לרציף קטן בו הדייגים מביאים את השכורה ומספר אריות ים ופליקנים מגיעים לרחרח ולאכול שאריות... אך לפני ההגעה עצרנו במפעל קטן שמייצר בכמות קטנה ולא מסחרים פולי קפה אורגנים ונחשבים למאוד מאוד יקרים ואיכותיים בעולם, רב הקבוצה שהם בעצם אמריקאים חולי קפה קפצו על השקיות שעלו 6 דולר ולטענתם פולי קפה שכאלו נמכרים ב NY בלא פחות מ 45-50 דולר.
טוב אז גם אני הבאתי 100 גרם, נבדוק בבית.

מה שהלך שם פשוט לא להאמין ! ,כיצד האדם עומד לצד אריה הים ... כמו כלב ! ממש ככה, איך שהדייגים מגיעים גם מתנדבים של מרכז המחקר מגיעים לקחת מדידות ושקילות של דגי טונה אותם הדייגים מביאים לסטטיסטיקות שונות.

עשרות דגי טונה ענקיים, אריה היום עומד לו בכיף ומתבונן בנעשה וממתין שיזרקו לו משהו .. אני עומד לידו כאילו הוא חלק מאיתנו .. ממש ככה, עוד חוויה גדולה !!

משם המשכתי לבדוק גלדריה מקומית וממש טובה והלכתי להמתין לפנגה בנמל הקטן, ובמקרה צצו להם מספר כרישי Black-Tip Sharks, זן שונה מהכרישים ששחינו איתם, ולקראת הערב כבר כולם חזרו אל היאכטה לארוחת הערב ומתחילים בהפלגה לכיוון האי היפה, מיוחד והזקן ביותר בגלפגוס ע"פ רפאל, אספניולה.

יום ז' - האי

Day 7: Friday
Morning:
Hood (Española) Island: Punta Suarez
Afternoon:
Hood (Española) Island: Gardner Bay (kayaking optional)

זהו זו היום האחרון שלנו מבחינת פעילויות בין איי גלפגוס, מה שאהבתי במסלול ששומרים את האי המיוחד ביותר לסוף, אספניולה.

אני קמים כרגיל מוקדם ב 6:30 בבוקר ולאחר ארוחת בוקר טובה אנו יוצאים עם הפנגות כבר ב7:30 להיות הראשונים על האי לפני שכל הספינות והיאכטות מסביב יצאו, הסיבה לכך שוב.. ישנם המון לטאות ובעלי חיים שיכולים לזוז מהשביל לאחר הקבוצה הראשונה והקבוצות שמגיעות לאחר מכן ירד משמעותית הסיכוי לראותם.

תוך כדי שייט השתגענו מצלילות וצבע המים, הם קוראים לנו פשוט לקפוץ לתוכם אך גם החלק הזה יגיע, אנו מגיעים אל רציף קטן וכבר על המגדלור שליד אנו צופים ב Galapagos Hawk  המפורסם שלא יצא לנו לראותו עד עכשיו, מספר Red Marine Iguana כבר משתזפים בשמש, אלו איגואנות ייחודיות לאספניולה, צבע עורם אדום\שחור.

הלכנו בדיוק 5 דקות והגענו אל חוף קטן ויפה עם מספר אריות ים ואיגואנות שמסתובבות ביניהם, איך אף אחד לא מפריע לשני וכולם חיים יחד.

ממשיכים בשביל עוד כמה עשרות מטרים ופוגשים בנץ נוסף עומד לו על הסלע באין מפריע, ומה שעוד יותר מצחיק זה לראות שלידו עומד פינצ' קטן על הענף .. כאילו מי הוא בכלל ?!

לטאות הלבה בעלות הראש האדום המראה על חיזור נמצאות בכל מקום.

אך מה שבעיקר באנו לראות אלו האלבטרוסים היפייפים, ציפור ענקים שדרך החיים שלה מעניינת ביותר, על מנת להצליח לעוף היא צריכה ללכת למשטח ישר ליד מצוקי האי וכמו מטוס, האלבטרוס מתחיל לרוץ ופורס כנפיים וממריא לו .. רק לצפות בזה כל כך משעשע, גם הנחיתה שלהם יכולה להיות יותר מצחיקה כשהם לא נוחתים טוב ומרביצים סלטה על האדמה מרוב גודלם ומשקלם.

כשהגענו למצוק המדהים של אספניולה התבוננו מעשרות איגאנות שהסתובבו להן ובמספר אלבטרוסים שמנסים להמריא, חלקם מגיעים למצוק מסתכלים למטה וכאילו אומרים לעצמם "אין מצב שאני עושה את זה" וחוזרים אחורה עד שאחד מהם מחליט להראות להם איך עושים את זה וממריא בכל הכח.

תוכלו לצפות גם בסרטון קצר כיצד האיגואנות שוחות, פשוט מדהים.

היה פשוט כיף לצפות בהם כל פעם מחדש, כיצד האיגואנות שוחות וכיצד הן יושבות וכאילו מחבקות אחת את השניה על מנת להתחמם.

המשכנו הלאה לנקודה מאוד מפורסמת, קרוב מאוד למים ישנו מצוק שנוצר מפעילות געשית אך מה שמיוחד בו שנוצר במצוק חלל גדול המכיל אוויר וכל פעם שמגיע גל גדול מים נכנסים פנימה ונדחסים בלחץ אדיר עד שיוצא זרנוק עצום של מים לאוויר מהפתח היחידי שנוצר בחלל האוויר הזה, התוצאה פשוט מדהימה.

רפאל סיפר לנו על האיגואנות המעופפות שמידי פעם בטעות נכנסות פנימה בזרם המים האדיר שיוצא האיגואנות יוצאות גם ועפות באוויר מספר מטרים מעלה ! מאוחר יותר הוא גם הראה לנו תמונה של איגואנה בתוך כל זרם המים העצום הזה, זה היה כל כך מצחיק שפשוט נקרענו למראה התמונה ועצם המחשבה שזה קורה.

אנו ממשיכים הלאה ופוגשים במספר בלו פוט בוביז שמבצעים חיזור וריקוד, הציפור הכי מצחיקה וחמודה שיש !

ובחזרה לכיוון הפנגה שתחזיר אותנו אל היאכטה על מנת לצאת לשנירקול בחוף שנמצא במרחק שעה וחצי של שייט לאורך האי.

לאחר שזרקנו עוגן מול חוף לבן שנמשך לאורך קילומטר וחצי עם עשרות רבות של אריות ים לאורכו התחלנו לשנרקל 200 מטר מהחוף, בשנירקול יצא לנו לראות 9 סטינג ריי יפייפים ולהקת כרישים White-Tip Sharks  מתחבאת להם מתחת למספר סלעים, וכבר רפאל התחיל לשחק איתם בלתפוס להם אז הזנב ולשגע אותם קצת.

לאחר שנירקול מצויין עלינו על הפנגות והורדנו את כל הציוד שנירקול וישר הובלנו אל החוף לשעה וחצי של הנאה רצופה עם אריות הים שהיו על החוף, הצתלמנו בלי סוף ונהנו מאחד החופים המדהימים ביותר שיכולים להיות על פני האדמה לדעתי !

מדהים כיצד הם באם לשחק ולרחרח, רפאל אמר לי פשוט לעמוד במקום ולתת להם להריח ממש כמו כלבים.
איזו חוויה משוגעת !

ושוב לצערינו היינו צריכים לעזוב את החוף המדהים הזה לקראת שנירקול נוסף במצוק שקרוב אלינו, שם אנו נוכל לשנרקל עם כמה אריות ים צעירים ולשחק איתם קצת עד לרגע בו חייבים להתחיל לזוז עם היאכטה בחזרה אל סאן קריסטובל, הנקודה בה התחלנו ובה נסיים.

השנירקול היה מדהים כרגיל, אילו יצורים מדהימים !!

על היאכטה בצענו קוקטיל פרידה מצוות הספינה וארוחת ערב אחרונה רק שבארוחה הזו קבלנו לובסטרים ! , היה מצחיק ללא ספק !

וזהו, כבר באותו היום לאחר שעתיים וחצי של הפלגה הגענו אל הנמל של סאן קריסטובל על מנת להעביר את הלילה בשקט ללא טלטלות, למחרת אנו נבקר במרכז המבקרים של גלפגוס, שעה בעיר לסידורים אחרונים ויאלה לטיסה הישר לקיטו !

אנו סוגרים עוד יום מיוחד ביותר, כל יום כאן שונה מהאחר, כל יום אנו יוצאים עם חוויות שונות ומדהימות שלא משאירות מקום לספק כי זהו גן עדן אמיתי (במיוחד אם קיים עץ תפוח רעיל על האי פרנאנדינה !).י